Wanneer je je bedrijf wilt verkopen is het soms handig om je personeel in het bedrijfsovername proces te betrekken. Zo kun je medewerkers meenemen in het traject waardoor je zelf gefaciliteerd wordt met informatie die je nodig hebt. Het betrekken van medewerkers in een verkoopproces kent echter ook risico’s. Waar je aan moet denken? Je leest het in dit blog.
Type transactie: aankooptransactie
Voor we verder gaan met dit artikel is het belangrijk om onderscheid te maken tussen een aankoop-/overnametransactie of een verkooptransactie. Wanneer jij een onderneming gaat overnemen om te groeien, zijn er namelijk weinig nadelen bij het betrekken van medewerkers in dit traject. Hoe meer je personeel betrokken is bij deze overname, doorgaans, hoe beter! Aangezien na de overname vaak beide ondernemingen en dus de medewerkers samen moeten gaan werken, is het handig wanneer zij in een vroeg stadium al aan elkaar kunnen wennen. Ook helpt het betrekken van medewerkers in het overnameproces bij de integratie van de overgenomen onderneming. Doordat niet alleen jij als directeur of eigenaar de overgenomen onderneming goed begrijpt, maar ook je personeel, verloopt de integratie doorgaans soepeler en sneller.
Bij een verkooptransactie
Wanneer je je onderneming gaat verkopen moet je echter heel zorgvuldig afwegen of je überhaupt medewerkers in het traject wilt betrekken. Dit geeft je vaak veel voordelen als eigenaar. Het is natuurlijk simpelweg handiger wanneer je alle financiële gegevens pasklaar krijgt aangeleverd van de afdeling financiën als wanneer je deze zelf moet gaan verzamelen. Een verkooptransactie geeft medewerkers echter ook veel onzekerheid, terwijl dit meestal niet eens nodig is. Een koper wil doorgaans een onderneming als lopend geheel aankopen, dus met klanten, producten én medewerkers! Hierdoor is de positie van werknemers vaak cruciaal bij een verkoop, echter staan uit onze ervaring medewerkers hier zelf vaak te weinig bij stil.
Het strekt daarom tot de aanbeveling om goed te overwegen welke medewerkers in het proces betrokken te worden. Geef je absolute openheid van zaken of neem je alleen het managementteam in vertrouwen? Het maakt daarbij ook zeker verschil wat de achtergrond van de medewerkers is, vaak kunnen hoger opgeleide medewerkers met de nodige jaren ervaring een overname vaak relativeren en in perspectief plaatsen, wat vaak voor productiemedewerkers of monteurs veel lastiger is.
Wanneer maak je een bedrijfsovername bekend?
Vaak kiest men ervoor bepaalde medewerkers die vanuit hun functie een rol hebben in het overnameproces in vertrouwen te nemen. Dit kan soms mondeling afgesproken worden, maar het komt ook regelmatig voor dat deze medewerkers een geheimhoudingsverklaring tekenen.
Doorgaans wordt de overname bekend gemaakt aan het volledige personeelsbestand (en eventueel ook aan de buitenwereld) wanneer er een principeakkoord met een koper is bereikt. Zo kan tijdens dit moment van bekendmaking de nieuwe eigenaar ook iets vertellen over zijn plannen met de onderneming én het personeel. Zo worden opeens veel onzekerheden direct ingevuld, waardoor veel onzekerheid op het moment zelf wordt weggenomen.
Voorkom onrust door geheimhouding
Wanneer je ervoor kiest om geen totale openheid te geven (wat overigens ook gebruikelijk is), wil je wel voorkomen dat medewerkers iets gaan vermoeden en zo roddels de wereld in helpen. Op deze manier wordt de onzekerheid en onrust die je probeert te voorkomen door het geheim houden van de overnametransactie namelijk alleen maar aangewakkerd. Op zo’n moment is het wellicht toch verstandig om openheid te geven.
Hulp bij een bedrijfsovername
Heb je hulp nodig bij het bepalen van de beste strategie? Dan staan onze adviseurs vrijblijvend voor je klaar. Take 5 heeft de benodigde expertise en ervaring in huis met soortgelijke cases. Neem contact met ons op of plan vrijblijvend een afspraak in met een van onze overname specialisten.