Brookz is het grootste overnameplatform van Nederland. Met meer dan 50.000 aangesloten ondernemers, adviseurs en investeerders brengt Brookz vraag en aanbod bij elkaar. Brookz is 100% onafhankelijk en brengt alle partijen die betrokken zijn bij een overname direct met elkaar in contact. Take 5 werkt samen met Brookz om zoveel mogelijk interesse te wekken voor de ondernemingen die Take 5 in de verkoop begeleidt, naast het eigen netwerk en andere kanalen. Samen met Brookz bekijken we de transactie van Metaaltechniek Tholen en analyseren we de mate van interesse in deze onderneming.
Dit blog is tot stand gekomen samen met onze partner Brookz.
Wat doet het verkochte bedrijf?
Ad van Poelje: ‘Metaaltechniek Tholen is gespecialiseerd in machinale bewerking van onder andere staal, RVS en titanium. In het moderne bedrijfspand bevindt zich een bijna volledig computergestuurd machinepark waar werkzaamheden zoals frezen en kotteren van metalen onder het toeziend oog van de vakkundige medewerkers wordt uitgevoerd. Het bedrijf heeft 10 medewerkers in dienst en behaalt een jaaromzet van 1,5 miljoen euro.’
Waarom wilde de eigenaar het bedrijf verkopen?
‘In 2007 heeft Leo Rijnberg Metaaltechniek Tholen overgenomen van de oud-eigenaar en heeft hij het bedrijf uitgebouwd tot een gevestigde onderneming in de metaaltechniek in Zuid-Nederland. Leo had veel plezier in het ondernemen, maar was al langere tijd aan het nadenken over een eventuele verkoop van zijn bedrijf, mede ingegeven door privé-omstandigheden.’
Wat voor activiteiten hebben jullie voor de eigenaar gedaan?
‘Bij Take 5 werken wij met een vast protocol, verdeeld over vier fasen. We starten altijd met het maken van een indicatieve waardebepaling en peilen grofweg hoe groot de interesse van potentiële kopers is. Daarna verzorgen we de informatievoorziening en zoeken we naar kopers. De volgende fase is het onderhandelen en de vierde fase bestaat uit het definitief overdragen van het eigendom van het bedrijf. Met Leo hebben we al deze vier stadia doorlopen.’
Wat is je ervaring met het zelf plaatsen van een verkoopprofiel op Brookz?
‘Het zelf plaatsen van een verkoopprofiel is zeer eenvoudig, want alle informatie staat al in de teaser die we naar potentieel geïnteresseerde kopers sturen. Daarnaast proberen we altijd het verkoopprofiel zo volledig mogelijk in te vullen, zoals een uitgebreide beschrijving en het vermelden van de omzet en de EBITDA. Door een goede informatievoorziening vergroot je ook de kans om een succesvolle match.’
Wat is je ervaring met het aantal en de kwaliteit van de reacties?
‘We hebben meer dan twintig reacties op het verkoopprofiel van Metaaltechniek Tholen binnen gekregen, daar waren we erg tevreden mee. Uiteindelijk zijn we met zes partijen naar de volgende fase gegaan en zijn er gesprekken gevoerd met meerdere geïnteresseerden. Vervolgens is er met een tweetal partijen onderhandeld en uiteindelijk gekozen om exclusiviteit aan één partij te gunnen en daarmee de verdere gedetailleerde onderhandelingen voort te zetten. Ik durf wel te stellen dat Brookz voor ons een onmisbaar kanaal is in het zoeken en vinden van potentiële kopers. Het is echt een waardevolle aanvulling naast het benaderen van ons eigen netwerk en andere kanalen. Bij ieder bedrijf dat we in de markt zetten, komen de meeste leads bij ons via Brookz binnen.’
Wie is de uiteindelijke koper en komt deze van buiten jullie netwerk?
‘De koper is een branchegenoot buiten ons netwerk geworden die Metaaltechniek Tholen als strategische aanvulling op hun eigen activiteiten zag. Tijdens de onderhandelingen met deze partij is er besproken dat Leo voor minimaal een jaar met een eventuele verlenging van opnieuw een jaar werkzaam zou blijven om alle kennis goed te kunnen overdragen aan de nieuwe eigenaren en om het personeel goed te kunnen begeleiden in deze verandering. Het mooie van deze deal is dat in de afgesproken dealstructuur de eigenaar naast een bedrag up-front ook in twee stappen een earn-out kan verdienen en dat ook heeft behaald. Een goede deal is als een bedrijf verkocht wordt, maar een leuke deal is als koper en verkoper na een tijd nog altijd tevreden met de transactie zijn.’